Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

fredag den 6. april 2012

Grovboller

Jeg har længe ledt efter en rigtig god opskrift på grovboller. Mest fordi weekend bageriet ofte bliver til lyse lette boller, men det ville jo være rart med noget mere fuldkorn og fylde. Så kom jeg til at låne denne opskrift.....eller...hvad det nu hedder.
Sandheden er at jeg var på et unavngivet hotel i Vejle og de havde så netop udgivet en kogebog.....i det sunde hjørne. Mens jeg stod og rodede igennem den og besluttede mig for ikke at købe den (spelt risotto osv.....nej tak) så faldt jeg over en opskrift på et grovbrød (og så kom jeg til at tage et hurtigt billede af siden uden de travle tjenere så mig) og så hjem og teste sig frem og nu blev det så til denne opskrift.
Til mit forsvar så havde jeg faktisk skrevet til selvsamme køkkenchef for et år siden og bedt om opskriften på deres hjemmelavede Nutella...som så åbenbart aldrig helt fortjente et svar....så nu kan de lære det!

Det kan godt være at de ved første udkast ser lidt uoverskueligt ud og at der er mange ingredienser, men man skal ikke bruge så meget af hver, så har man købt, så er der rigeligt til lang tid og mange boller og når man først har lavet dem engang, så ligger de på ryggraden.

Man kan godt undlade mælken, men så bliver de noget mere bastande.

Giver en bradepande (ca. 11 stk)

140 gr knækkede hvedekerner.
15 gr gær
3 dl vand
2 dl mælk
1 tsk salt
1 tsk sukker
1 tsk hørfrøolie
1/2 dl madolie
30 gr solsikkekerner
30 gr græskarkerner
140 gr rugmel
250 gr hvid hvedemel (eller alm. mel)
70 gr durummel

Kog de knækkede hvedekerner i godt med vand.

Bland gær, vand, mælk, salt, sukker, olier sammen.
Si vandet fra de kogte kerner og bland dem i sammen med de andre kerner.
Tilsæt tilsidst de forskellige typer mel og bland det godt,

Nu kan du enten lade det hæve en time i skålen, derefter lægge dem ud som boller på en bageplade og lade dem efterhæve i en time.
Eller lad dejen koldhæve i køleskab natten over og bag dem om morgenen.

Lad ovnen varme op til 190 grader og bag bollerne i ca 25 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar