Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

fredag den 17. februar 2012

Comfort food: Tomatcurry med kokosris og nuggets v2

Jeg har haft kig på denne opskrift længe. Jeg ved ikke hvad det var der holdt mig tilbage og hvorfor jeg ikke kastede mig ud i det....måske var det fordi jeg syntes der var mange ingredienser (hvornår har det stoppet mig?), eller så den lidt kompliceret ud? Men nu sprang jeg...hovedet først og det var godt....rigtig godt faktisk. Det er ikke sidste gang jeg laver disse ris. Smagen er kokosmælk og deres cremethed (er det et ord) er helt skøn. Man kan jo variere tilbehøret til i det uendelig. Men de skal prøves.
De her nuggets er også lidt anderledes end dem jeg lavede sidst. De kræver en lille bitte smule mere arbejde, men det blev proklameret at det var de bedste indtilvidere.

Tomatcurry
2 spsk eller et godt skvæt olie
2 store løg
salt
4 fed hvidløg
1 kg cherry tomater
2 tsk gurkemeje
1 tsk Engelsk sennepspulver
1 tsk chilipulver
1 tsk Garam Masala
200 gr frosne ærter

Blancher ærterne i kogende vand og hæld dem op i en sigt.
Halver tomaterne.

Varm olien op i en stor pande med låg og hak løgene. Hæld dem i og strø med salt. Svits dem af i olien over svag varme til de er helt lyse og møre.
Hak hvidløgene og svits dem af men de må ikke få farve. Tilsæt tomaterne og til sidst krydderierne og Garam Masalaen og vend det godt. Sæt låg på og lad det stå ved lav varme og simre i 20 min.
5 min før de er færdig vendes de kogte ærter i.

Kokosris
2 spsk eller et godt skvæt olie
4 forårsløg
2 tsk nigella eller sennepsfrø
300 gr basmatiris
1 ds (400 ml) koksmælk
Kogt vand
Salt
1 lime

Varm olien op i en gryde og tilsæt løg og frøene og svits det godt af.
Kog en liter vand i en kedel.
Hæld risene i og vend dem godt så de bliver helt dækket af olien.
Hæld kokosmælken i et målebæger og top af med det kogte vand indtil 1 L mærket.
Hæld blandingen over risene og rør det godt sammen med lidt salt.
Lad det koge op og lad det koge under låg i ca. 15 min.
Når de er færdige presses juicen fra limefrugten ud over og vend det godt i risen.

Nuggets
Ca. 250 gr rasp
2 spsk madolie
ca. 70 gr mel
1 tsk hvidløgspulver
½ tsk salt
1/4 tsk cayennepeber
3 æggehvider
1 spsk vand
1 spsk Dijon sennep
½ tsk timian
300 - 350 gr kylling (filet eller lignende)

Tænd for ovnen på 220 grader.
Vend olien i raspen og rist den af på en pande til den en gylden. Hæld i en flad skål.
I en anden skål blandes mel, hvidløgspulver, salt og peber og i en tredie skål piskes æggehvider, vand, sennep og timian sammen.

Skær kylling ud i mundrette stykker og vend først i melblandingen, derefter i æggehviderne og til sidst i raspen.

Sæt dem på en bradepande med bagepapir og bag i ca. 12 - 15 min afhængigt af deres størrelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar