Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

torsdag den 28. april 2011

Champions League....ja så skal der jo også være kage

Så fik vi venner på besøg for at se (hvad der viste sig at blive årets tudefjæs kamp) bold og så øjnede jeg chancen for at lave en kage jeg længe har gået og luret på:

Jordbær/blåbær marengslagkage.


Bundene er halv margens og halv almindelig lagkagebund. I den originale opskrift er der kun flødeskum i midten, men jeg udvidede lidt og lavede en ½ flødeskum ½ Mascarponecreme.

Derudover skal man bruge to springforme.

125 gr. mel
50 gr. majsmel
1,5 tsk bagepulver
100 gr blødt smør
300 gr sukker
4 æg fordelt på hvider og blommer (jeg har brugt pastueriserede)
2 tsk vanilje
2 spsk mælk
50 gr mandelflager (jeg har brugt en pose - ved ikke hvor meget der var i)
375 ml piskefløde eller som jeg har gjort 2,5 dl piskefløde og 250 gr (et bæger) Mascarpone.
Bær efter eget valg

Bland mel, majsmel, vanilje og bagepulver i en lille skål.

Pisk smør og 100 gr sukker i en skål. Når det er godt blandet piskes æggeblommerne i. Vend melblandingen i og mælken til sidste for at tynde dejen.
Fordel blanding ligeligt i bunden af de to springforme. Den er meget fast, så man skal glatte den godt ud og sikre at der er nogenlunde ligemeget over hele bunden.

Pisk æggehviderne stive og pisk de resterende 200 gr sukker i til sidst.
Spred ligedele margens ovenpå bunden og strø med mandelsplitterne.

I følge opskriften skal de bage 1 30 min. i en 200 grader varm ovn. Jeg symtes dog jeg skulle holde meget øje med dem. Så jeg vil nok skrue ned til 160 og så starte med 20 min og se kagerne an derefter.

Kagerne tages ud af ovnen og køles af i formene.
Tag dem ikke ud for de skal bruges.

Pisk flødeskummen let og tilsæt Mascarponen.

Tag den ene bund ud af formen (de kan godt være lidt porøse) og  læg den på et kagefad med marengsen nedad. fordel cremen udover og fyld op med bær. Kagen er meget sød, så man kan bare fylde på med alt, fx. jordbær, blåbær, hindbær osv.

Tag til sidste den anden bund ud af formen og læg den ovenpå med marengsen opad.

Server!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar