Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

fredag den 17. juni 2011

En anderledes jordbærkage.....med appelsin

Nogen gange ser man bare noget der skal prøves....og den er altså god denne her...


Bund:

150 gr smør
2 æg
2 dl rørsukker
3 dl mel
1 tsk bagepulver
1 appelsin

Smelt smørret.
Kom æg og sukker i en skål og pisk til en luftig skum.
Bland hvedemel og bagepulver i en anden skål og vend det i æggeblandingen. Rør det smeltede smør i.

Dejen hældes i en springform og bage den ved 175 grader i 30 min.
Tag den færdige bund ud og pres appelsinen ud over den helt varme bund. (man kan sagtens også rive noget appelsinskal udover for mere smag)

Creme:


2 spsk. sukker
1 vaniljestang
2 dl mælk
2 æggeblommer
1½ spsk majsstivelse
1/4 L piskefløde
500 gr jordbær
Mandelflager

Mas sukker og vaniljekorn sammen og kom sukkerblandingen i en gryde.
Tilsæt mælk, æggeblommer og majsstivelse og pisk det hele godt sammen.
Varm blandingen ved svag varme og under konstant omrøring indtil cremen bliver tyk.

Tag den af varmen og pisk den godt. Læg film over cremen og sæt den i køleskabet så den bliver helt afkølet.

Når den er helt kold piskes den godt igen og fløden piskes til en kraftig skum og cremen røres i.

Fordel jordbær og creme over den afkølede kagebund og drys med mandelflager.

(Den er faktisk også helt go' dagen efter)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar