Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

torsdag den 9. juni 2011

It's complicated..... honning og lavendel is

Jeg elsker, elsker, elsker Nancy Meyers' film og efter at have set It's Complicated lidt for mange gange, fik jeg en uimodståelig lyst til at prøve at lave honning og lavendel is (Hvis nogen er i tvivl er det den is Alec Baldwin spiser mens Meryl Streep sidder i badekarret).

Denne opskrift er fra The Perfect Scoop af David Lebovitz. Jeg har fundet en anden opskrift også som er mindre "complicated ;)" som jeg vil prøve en anden dag. Så må vi se hvilken der vinder.

125 ml honning
60 ml tørret lavendel
3,6 dl sødmælk
50 gr sukker
lidt salt
3,6 dl piskefløde
5 æggeblommer

I en lille gryde varmes honningen og 2 spsk. af den tørrede lavendel. Når blandningen er varm og flydende, tages den af varmen og står og trækker i en times tid.

Varm mælk, sukker og salt i en gryde.

Hæld piskefløden i en skål og sæt en si over. Hæld honningblandningen i sien og pres med bagsiden af en ske, så så meget som muligt kommer ned i fløden.

Pisk æggeblommerne kraftigt i en anden skål . Hæld forsigtigt den varme mælkblanding ned til æggeblommerne mens der piskes konstant.

Hæld æggeblandningen igennem sien ned til fløden.

Hæld de resterende lavendelblomster i og rør sammen over et vandbad indtil blandingen er hel kold.

Lad den stå og trække i køleskabet mellem ½ til en hel dag.

Hæld i ismaskine og kør i ca. 40 min.

Til en anden gang ville jeg nok ikke tilsætte de sidste lavendel og lade det trække så længe, med mindre man er helt tosset med lavendel.
Den var en rigtig god is. Selv ungerne hældte den ned - med god hjælp at biscottierne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar