Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

torsdag den 18. august 2011

Et ordentligt brød.......

Helt tilfældigt støtte jeg på denne opskrift....og når nogen påstår at det er det bedste ....så skal det da prøves.
Et ordentligt brød er nok en ret individuel vurdering.
Jeg kan godt lide en sprød skorpe og lækkert blødt inden i.

Det her brød er faktisk så nemt og overraskende godt at jeg vil opfordre alle til at lave det.

½ L vand
Lille nip gør på størrelse med en negl
2 tsk salt
1 L mel

Der skal bruges en gryde/form med låg der kan tåle at komme i ovnen.
Opløs gæren i vandet og bland alle ingredienserne sammen. Dejen er meget våd og næsten flydende.
Dæk skålen med husholdningsfilm og lad det hæve i 10 - 12 timer.

Hæld dejen ud på bordet og folde det nogle gange. Der skal nok bruges en del ekstra mel da dejen ellers er meget klistret. Dæk siderne af skålen med mel og hæld dejen tilbage. Lad den hæve overdækket igen i ca. 2 timer.

Tænd ovnen på 250 grader og sæt gryden ind. Jeg hældte lidt olie i bunden.

Når ovnen er varm tages gryden ud og dejen hældes i. Låg på og bages i ½ times tid.

Skru ned til 230 grader, tag låget af og lad det bage endnu 15 min.

Tag ud, køl af og spis.
Problemer er bare at det ikke er et brød der er klar om morgene, med mindre man er klar til at stå op kl 5 om morgenen og folde/bage.
Jeg blandende dejen sammen om morgenen og så passede det med at jeg kunne bage det færdigt om aftenen.
Der blev taget hul på det i morges og Herren i huset påstod faktisk det var det bedste brød jeg nogensinde havde bagt.

Man kan sagtens tilsætte kerner osv...hvis det er det man kan lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar