Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

mandag den 8. august 2011

Kagen der ikke kunne dø, Man. United og en Panda

Vores skonne ven Peter holdt fødselsdag i mit absolut yndlings sommerhusområde, Gudmindrup. Min meget kække mand valgte at køre de små 100 km på cykel derop, så han fyldte camel baggen kl 7 om morgenen og begav sig afsted.....med en ETA på kl 12, fik jeg pakket bil, telt, gave, kage (bliver forsigtigt placeret i bunden af bilen ved passagersædet med aircon justeret direkte på, så vi sikre de optimale forhols for at transportere et stk kage i 1½ time i 25 graders varme) og unger og afsted det gik.....ca. 400 meter op af vejen, hvorefter en (lad os kalde hende moden dame) drejer ind foran os .....
Og så ser en Opel Vectra således ud....

Nå trille bil hjem, tømme bil, ringe efter vejhjælp, forsikring og mand, mor og svigerforældre.
Kagen overlever mirakuløst.

Med 4 timers forsinkelse minimal pakker vi en Panda og kører de 1½ time til Gudmindrup....uden aircon.....det er kage så ikke så glad for. Men vi når festen med kagen i hånden og får en fantastisk sommeraften i det Nordsjællandske.

Og kagen det hele handlede om:

Kagen er af lyse lagkagebunde med jordbærcreme imellem.

Lagkagebunde:
6 æg (skal deles i hvider og blommer)
150 gr flormelis
100 gr majsstivelse
100 gr hvedemel
1½ tsk bagepulver

Bland mel, majsstivelse og bagepulver i en skål.

Skil æggehvider og blommer.
Pisk hviderne stive.
Pisk æggeblommerne med flormelisen til det er hvidt og skummende.

Bland melblandingen med æggeblommemassen og herefter vendes hviderne forsigtigt i.

Dejen hældes i en springform og bages i ca. 20 min ved 200 grader. Den kan deles i op til tre bunde.

Jordbærcreme:
en pose frosne jordbær
100 gr sukker
1 stang vanilje
2 spsk kartoffelmel
½ L piskefløde

Vaniljestangen flækkes og kornene skrabes ud. Gem selve stangen.
Jordbær, sukker, vanilje korn og stang hældes i en lille gryde og bringes i kog. lad det simre i ca. 10 min.
Fjerne vaniljestangen og blend blanding og giv den et yderligere opkog.
Opløs kartoffelmel i 4 spsk koldt vand.
Tag gryden af varmen og rør kartoffelmelblandingen i mens man rør konstant indtil det tykner.
Lad det køle helt af.

Pisk fløden og vend jordbærkompotten i. Tag lidt af gangen og vurder selv hvor meget der skal i, så den ikke bliver for flydende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar