Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

mandag den 28. november 2011

Fantastiske hjemmelavede æbleskiver (når jeg selv skal sige det)

For mig er julen ensbetydende med hygge, mad, chokolade, stearinlys og en tændt brændeovn. Dertil hører jo så også æbleskiver.

 Jeg må tilstå at vi altid har været forfalden til at indkøbe de frosne af slagsen fra supermarkedet, men de bliver jo hurtigt tørre, smagsløse og triste. Så nok er er nok....og nu fik jeg fat i min mors gamle æbleskivepande i støbejern og gik på jagt efter en god opskrift.
Jeg faldt for denne fordi der var kærnemælk i (fordi det siger min mor der skal), hviderne skulle piskes for sig (luftigt?) og der skulle vanilje fra en vaniljestang i (det kan jo kun være godt).

Og de blev gode. Det er - uden tvivl - en meget bedre oplevelse at spise de hjemmelavede æbleskiver. Jeg ved ikke hvordan de bliver med en færdigblanding. Men gør jer selv den tjeneste at prøve de her!


Tricket er så lige at lære panden at kende og vide hvornår det er man vender dem. Men nå det er på plads, bliver de rigtigt fine.
Citronskallen giver et godt lille løft, så de faktisk bliver gode, luftige og friske.

Kom igang!

Der var nok her til to voksne og en sulten dreng (lillemanden sov...ellers havde vi nok haft et problem - er I flere dobbelt op eller 1½ gang op)

3 æggehvider
3 æggeblommer
3 spsk rørsukker
En vaniljestang
150 gr mel
lidt salt
1/4 tsk Natron
1 ½ dl kærnemælk
3 spsk piskefløde
Revet skal fra 1 citron
Smør til at stege i

Pisk hviderne stive i en lille skål.
Skrab kornene ud af vaniljestangen. Med en lille smule af rørsukkeren og spidsen af en kniv maser man vaniljen ud i rørsukkeret så det bliver godt blandet.
Pisk rørsukker, "vaniljesukker" og æggeblommer godt sammen.Tilsæt piskefløde, kærnemælk og citronskal. Sigt mel, salt og Natron i blandingen og pisk det sammen på medium hastighed.
Endelig vendes de piskede hvider i.

Varm æbleskivepanden godt op og skrue ned for varmen.
Læg en lille klat smør i hvert hul og fuld op med dej.
Æbleskiven skal vendes næsten med det samme så fylde i midten ikke stivner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar