Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

tirsdag den 1. november 2011

Halloween part 1.....cookies til børnehaven.

Jeg har virkelig taget denne højtid til mig. Jeg syntes det er fantastisk at ungerne kan få to dage om året til at klæde sig ud på og at der naturligt er involveret slik og kager i begge. Da jeg elsker vampyrer og uhygge er det jo den perfekte aften.

Børnehaven valgte at holde Halloween fest om fredagen, så størstemanden var klædt ud og malet i hovedet som spøgelse/superhelt/flagermus og jeg lavede "sugar cookies" til dem alle formet som spøgelser og (vampyr)flagermus.



Kagerne er en ny opskrift, men jeg syntes de var godt fordi der er lidt citron i, så de bliver lidt friske. Desuden så er det ikke nogen hævemidler i, så det er nemmere at "styre" at de holder størrelsen og er derfor bedre at dekorere.

De er dekoreret med Candy Melt, som er chokolade der kan fås i et væld af farver. De smeltes i mikrovnen over to til tre omgange og der skal blandes ca. ½ - 1 dl madolie i når de er helt smeltet, så er det nemmere at arbejde med. De tørrer også ret hurtigt.

Kager
Giver ca. 30 - 40 afhængigt af størrelsen

230 gr blødt smør
128 gr flormelis
1 æg
2½ tsk vanilje
1 vaniljestang
revet citronskal fra ½ - 1 citron afhængigt af citronbegejstring.
320 gr mel
lidt salt

Pisk smør og flormelis godt sammen. Pisk ægget i, derefter kornene fra vaniljestangen, vaniljepulver, citronskal.
Tilsæt mel og salt og pisk indtil det er godt blandet.
Form dejen til en fast bold og pak den stramt ind i husholdningsfilm. Sæt den i køleskabet i min. en time - indtil den er helt kold.

Når den er kold, rul den ud på bordet, husk mel under, ellers er de ikke til at få op.

Bag i en 190 grader varm ovn i 8-10 minutter. Hold godt øje med dem. De skal ud når de lige har fået en anelse farve i kanten, men må ikke få for meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar