Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

onsdag den 30. november 2011

Comfort food: Risotto med Ricotta, citron, fennikel og chili

Jeg tror risotto er den ret i verden jeg aller bedst kan lide at lave. Fordi den tager den tid den tager og der er noget meditativt ved at stå og røre i den indtil den er helt klar. Hemmeligheden ved risotto er at have det hele klar inden du går igang. At alt er hakket, målt af og sat frem. Der er nemlig ikke plads til pauser. Men glæden ved en silkeblød lækker risotto er det hele værd.

 Til ca. 4.... afhængigt af hvor sultne I er

Ca. 1 L bouillon efter smag
1 pakke smør
Olivenolie
1 stort løg (eller 2 små)
4 fed hvidløg
Halvdelen af et blegselleri
400 gr risottoris
2 glas hvidvin (helst tør)
2 fennikel
salt og peber
115 gr parmesanost
4 gode spsk Ricotta
1 citron
Tørret chili
(Pynt: pancetta, bacon eller hvad man er til)
Start med at varm bouillonen op (eller kog vand og smid en terning i ;)).
Hak løg og grøntsager fint, riv parmesanen, vej 70 gr smør af, hvis chilien er hel skal den stødes, riv skallen af citronen og til sidst vejes risen af.

Start med at smid en god klat smør på en pande og svits to hakkede hvidløg og den fint hakkede fennikel af indtil den er begynder at tage lidt farve. Smid lidt slat og peber ved, skue helt ned for varmen, læg låg på og lade det stå og små simre i ca. 20 min.

Imens den står og hygger tages en stor pande og en god klat smør og rigeligt med olivenolie hældes i.
Start med at svits de resterende hvidløg og de almindelig løg indtil de begynder at blive klare. Tilsæt risene og lade det hele stege gode igennem ved høj varme. Tilsæt de to glas vine og lade det "brænde" af og skru så ned for varmen.

Tilsæt bouillonen lidt af gangen mens der konstant røres. Når man er ca. halvejs i processen tilsættes fennikel og der røres godt rundt så det bliver lige fordelt.
Fortsæt med at tilsætte bouillonen indtil enten 1. risene er færdig, 2. der ikke er mere. Er risene ikke helt færdige kan der suppleres med kogende vand.

Tag så panden/gryden af varmen og bland de 70 gr smør og den revne parmesan i. Derefter ricottaen og den revne citronskal og citronsaft efter behov. Husk at smage den til med salt og peber til sidst.

Læg låg på og lad den stå i 5 min. tid.

Server med lidt revet parmesan, de tørrede chilier strøet over (efter behov) og bacon/pancetta hvis man er til lidt ekstra spas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar