Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

mandag den 9. maj 2011

Rabarber/jordbær crumble

Vi fik nogle af vores skønne venner på besøg for at aftage noget af vores babytøj (nogen der lige står og mangler drengetøj i str. 56 - 62 og 74 -86....kom frisk) og da vejret jo var så skønt og man kunne være ude og bare fordi.... prøvede jeg kræfter med denne crumble i min rabarberopskriftjagt.
Og skal jeg selv sige det....så smagte den dælme godt.

Den var faktisk ret nem at lave og en del kunne laves på forhånd, så det var bare at smide det hele sammen og i ovnen en ½ times tid inden den skal spises. Jeg serverede den med friske jordbær og creme fraiche. Men som en dessert kunne man sagtens servere en god vaniljeis til.


600 gr rabarber
180 gr lyst rørsukker
1 stang vanilje

60 gr mel
60 gr blødt smør
60 gr mandelmel
60 gr lyst rørsukker
1 bakke jordbær

Skrab vaniljekornene ud og blend det sammen med sukkeret.
Rens rabarberne og skær dem i ca. 1 cm store stykker. læg dem i et fad og bland dem godt med vaniljesukkeret. Dæk faddet med bagepapir og sæt det i ovnen på 180 grader i ca. 25 min.
Hæld rabarberne op i en sigte. Væden kan man sagtens gemme og bruge som fx. smagstilsætter i andre kager. Husk at få alle vaniljekornene med.

Skyl og rens jordbærene. Del dem i halve eller kvarte afhængigt af størrelsen. Fordel dem i bunden af et fad (man kan også sagtens potionsanrette i små ramkiner). Hæld de afdryppede rabarber over.

Kør mel, smør, mandelmel og rørsukker i foodprocessor eller smuldrer med fingrene og fordel det over frugten.

Bag kagen i en 180 grader varm ovn i ca. 20 min.

2 kommentarer:

  1. Hvor finder du mandelmel henne?

    SvarSlet
  2. Altså i udvalgte Superbester og Mad og Vin. Ellers er det blendet mandler :) meeeen vores bedste ven Fru Hurup sælger det i vægt OG på postordre!

    SvarSlet