Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

mandag den 26. december 2011

Lidt julehygge - hvid chokolade og tranebær kage

Juledagene går hurtigt op i and og brune kartofler. Den her opskrift er til en lille mundhapper om eftermiddagen, lige for at varme op og den er god til de evt. julebesøg.

Det giver en  kage på ca. 20 x 20 cm.

225 gr blødt smør
275 gr brun farin
3 æg
1,5 tsk vaniljepulver
2 tsk revet appelsinskal
190 gr mel
1 tsk stødt ingefær
1/2 tsk salt
1/2 tsk Natron
3/4 tsk bagepulver
ca. 2 dl tørret tranebær
170 gr hakket hvid chokolade

I en mindre skål bland mel, stødt ingefær, salt, Natron, bagepulver og vaniljepulver.
I en stor skål piskes farin og smør grundigt sammen. Tilsæt derefter æg og appelsinskal og pisk godt igennem.
Tilsæt melblandingen lidt efter lidt.

Hak den hvide chokolade og tranebærrene i fine stykker og vend i blandingen.

Dæk en form med bagepapir og hæld blandingen i. Bag ved 180 grader i en varm ovn i ca 40 min eller indtil kagen er lys brun og man kan sætte en tandstik og den kommer ren op.

Køl kagen helt af.

Frosting:
110 gr flødeost
30 gr blødt smør
255 gr flormelis
1/2 tsk vaniljepulver
ca 1 tsk appelsinsaft

Pisk smør og ost sammen. Tilsæt resten af ingredienserne og pisk godt sammen i et minuts tid.

Smør over den afkølede kage og pynt evt. med tørrede tranebær eller smeltet hvid chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar