Her vil jeg dele min passion for kager, lækkerier og comfort food. Jeg håber, at I vill kigge med og føle jer inspireret til at komme i køkkenet og kaste jer ud i nogle af opskrifterne. Jeg hjælper gerne med råd og forslag og skulle I have lyst til at jeg skal lave noget til en særlig lejlighed skal I bare skrive, så finder vi også ud af det.
- Maria

"Let's face it, a nice creamy chocolate
cake does a lot for a lot of people;
it does for me"

Audrey Hepburn

søndag den 6. marts 2011

Lidt til aftenkaffen

En lille idé jeg har gået og puslet med er en variation af æblekage med marengslåg i muffinversionen.... og den kom så her:


Det blev en æble/kanel muffin med marengs på toppen. De er pre-approved af gemalen og smagtes vist vældigt godt.


Opskriften er:


ca. 400 g æbler
 1/2 dl olie
1/2 dl yoghurt
140 g sukker
75 g brun farin
50 g hakkede hasselnødder
140 g mel
2 tsk. bagepulver
1/2 spsk. kanel
1 knsp. fint salt
4 æg
 

Marengs:
3 æggehvider
1 dl sukker

Ovnen forvarmes til 180 grader.

Rør olie, yoghurt, sukker og farin grundigt sammen. Rør hasselnødderne i. 



Mel, kanel, salt og bagepulver sigtes sammen og røres i.


Æggene røres i et ad gangen

Æblerne skrælles og kernehuset fjernes og de skæres i små tern. Æblerne vendes i dejen og dejen hældes i muffinforme.


De bages i ca. 20 min. indtil en strikkepind kan stikkes i kagen og trækkes ud uden, at der sidder dej på. Lad dem hvile lidt. 



Æggehvider og sukker piskes til en fast masse der danner små toppe. 
Jeg har brugt en tyl 1M til at dække dem med.


De sættes under grillen indtil marengsen er lysebrun. Man må ikke gå fra dem da det går meget hurtigt.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar